Boekingsvoorwaarden

Ga goed voorbereid op reis!

ALGEMENE REISINFORMATIE & BOEKINGSVOORWAARDEN
Dit reisprogramma is in december 2015 in druk gegeven. Sindsdien kunnen in de gegevens betreffende de reisaanbiedingen wijzigingen zijn opgetreden. Bij het boekingskantoor kan nadere informatie worden verkregen. Op de volgende pagina’s vind je alfabetisch reisinformatie, tips en voorwaarden die van belang zijn, voordat je boekt en op reis gaat.

ACCOMMODATIE
Over het gehele aanbod van Intrepid gemeten wordt gebruik gemaakt van verschillende typen accommodatie. Er wordt overnacht in kleinschalige (familie)hotels, hostels, tenten, pensions, motels, chalets, guesthouses, longhouses, resorts, haciënda’s, cabins, lodges, op cruiseschepen, op zeiljachten, couchettes in nachttreinen en meer… Tijdens de kampeerovernachtingen wordt er gebruik gemaakt van tenten en kampeermateriaal van goede kwaliteit. Per reis wordt gespecificeerd welke typen accommodaties van toepassing zijn.

ACCOMMODATIE EN VERTREK
Een internationale regel bepaalt dat je op de dag van vertrek je accommodatie omstreeks 12.00 uur moet verlaten.

ACCOMMODATIE OP BASIS VAN INDELING
Accommodatie ‘op basis van indeling’ is meer regel dan uitzondering bij Intrepid! Dit is erg voordelig voor alleenreizenden. De accommodatie wordt dan gedeeld met andere alleenreizenden (hetzelfde geslacht), waardoor een verplichte eenpersoonstoeslag niet van toepassing is.

Alleengebruik van accommodatie (privé-accommodatie) is soms verplicht maar meestal optioneel (indien mogelijk) voor alleenreizenden. Tegen betaling van een toeslag hoef je de accommodatie dan niet met iemand anders te delen. De toeslag van een 1-pers.kamer is op sommige rondreizen niet op alle nachten van toepassing (informeer bij de reserveringsafdeling van Intrepid). Wanneer een toeslag voor alleengebruik van accommodatie verplicht is voor alleenreizenden, dan is ‘op basis van indeling’ boeken in zijn geheel niet mogelijk.

Het is gebruikelijk dat koppels en diegenen die samen boeken bij elkaar worden ingedeeld. Indien gedurende enkele nachten gebruik wordt gemaakt van accommodatie met drie- of vierpersoonskamers, dan is privé-accommodatie voor koppels tegen betaling van een toeslag soms optioneel.

Wanneer je een ‘tour only’ boekt inclusief vliegreis van/naar Nederland dan zul je vaak één of meerdere extra nachten moeten bijboeken om de pakketreis passend te maken. Deze extra nachten voor of na het landarrangement (‘tour only’) zijn in het algemeen niet op basis van indeling waardoor er een kleine toeslag voor een privékamer verplicht is als je alleenreizend bent.

AANSPRAKELIJKHEID BIJ BOEKING
Diegene die een reis boekt voor zichzelf en/of andere deelnemers, is hoofdelijk aansprakelijk. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders of voogden toestemming hebben verleend.

ADMINISTRATIEKOSTEN
Intrepid brengt per boeking (dossier) € 25 administratiekosten in rekening, ongeacht het aantal deelnemers.

ANNULEREN
Een annulering dient altijd per e-mail aan ons doorgegeven worden.

ANNULERINGSKOSTEN
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:

A. bij annulering tot de 56e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 20% van de reissom.
B. bij annulering vanaf de 56e dag (incl.) tot de 28e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom.
C. bij annulering vanaf de 28e dag (incl.) tot de 14e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
D. bij annulering vanaf de 14e dag (incl.) tot en met de vertrekdag: 100% van de reissom;

Voor verdere informatie verwijzen we naar de Algemene Reisvoorwaarden van de ANVR. Je boekingskantoor kan je hierover inlichten.

BAGAGE
Door het avontuurlijke karakter van de reizen raden wij het sterk af om een koffer mee te nemen. Wij raden je aan om een zgn. ‘soft-bag’ zonder stalen frame als bagage mee te nemen, omdat deze geen schade aan kan richten aan andere bagage en vaak minder ruimte in beslag neemt. De ‘soft-bag’ moet wel tegen een stootje kunnen. Het maximaal toegestane gewicht is 20kg (tenzij anders vermeld). Minder gewicht, meer gemak! Bij kampeerreizen dien je zelf een warme slaapzak mee te nemen en is de maximale bagageafmeting 80x30x34 (lxbxh in cm). Bewaar medicijnen, grenspapieren, reisdocumenten, geld(zaken) e.d. altijd in je handbagage en verlies deze nooit uit het oog!

Indien je een reis hebt geboekt naar of via de Verenigde Staten, raden wij je aan om jouw bagage niet op slot te doen. Uit veiligheidsoverwegingen onderzoekt de Amerikaanse organisatie TSA (Transportation Security Administration) ongeveer 10% van alle bagage die in de VS aankomt. Koffers worden geopend en zo nodig worden sloten geforceerd. Wij raden je dan ook aan om gebruik te maken, indien wenselijk, van kofferriemen of speciale TSA sloten om zo schade aan de bagage te voorkomen. TSA en Intrepid zijn niet aansprakelijk te houden voor eventuele schade aan de bagage. 

BETALINGSVOORWAARDEN

Je ontvangt van ons na boeking een E-factuur voor het totaalbedrag. Indien bij ons geen e-mailadres bekend is ontvang je de factuur per post.

  1. Maak binnen 2 weken na ontvangst van de factuur de genoemde aanbetaling van 20% van de reissom per persoon en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over.
  2. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn.

Betalingen in Nederland graag naar:

  • ABN AMRO rekening 48.71.71.241

Betalingen vanuit overige landen naar:

  • IBAN: NL80ABNA0487171241
  • BIC: ABNANL2A
  • ABN AMRO te Amsterdam

BIJDRAGE CALAMITEITENFONDS
De bijdrage aan het Calamiteitenfonds bedraagt € 2,50 per boeking. Besluiten van de Calamiteiten Commissie zijn bindend voor passagiers van Intrepid.

CODE REISAANBIEDINGEN
De brancheorganisaties ANVR, BARIN, HISWA Vereniging en KNV hebben, na overleg met de Consumentenbond, de Stichting Reclame Code en de ministeries van Economische Zaken en van Verkeer en Waterstaat, de Code Reisaanbiedingen vastgesteld. Het doel van deze Code is het, ten behoeve van de consument, voorkomen van misleidende reclame-uitingen op de Nederlandse markt betreffende de prijs en de beschikbaarheid van reis-, recreatie-, vervoers- en verblijfsdiensten. Om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken, hebben wij de prijzen in overeenstemming met de Code Reisaanbiedingen gepubliceerd. De prijzen zijn inclusief alle, op het moment van publicatie bekende en onvermijdbare kosten voor de betreffende reis (exclusief lokale betalingen). Dit is niet alleen makkelijker, maar ook duidelijker.

DAG EN NACHT BEREIKBAAR

Zijn er onderweg of ter plaatse problemen of ogenschijnlijk onoplosbare moeilijkheden? Dan is het goed om te weten dat je, in geval van nood, Intrepid via ons algemene telefoonnummer dag en nacht kunt bellen. Dit nummer kun je ook aan de thuisblijvers doorgeven.

DOUANE
Bij de douane ben je verplicht om de volgende zaken aan te geven: contant geld, reischeques, radio’s, camera’s, waardevolle voorwerpen zoals sieraden (wij raden je overigens af om sieraden mee te nemen), etc. Dit is ook belangrijk i.v.m. de douanecontrole op de terugreis. Over kostbare artikelen ben je invoerrechten en BTW verschuldigd.

ERRATA

Bij het verstrekken van informatie in onze brochure trachten wij zo zorgvuldig mogelijk te werk te gaan. Het kan voorkomen dat wij geconfronteerd worden met kennelijke fouten of vergissingen in onze kleurenbrochure. Belangrijke wijzigingen en/of aanvullingen op het reisprogramma worden, zodra deze zijn vastgesteld, ter kennis van je boekingskantoor gebracht. Deze informatie zal bij boeking door onze medewerkers aan je worden doorgegeven. Eventuele errata kun je ook terugvinden op www.intrepidtravel.nl.

FOOIEN

Op de bestemmingen van Intrepid bepalen fooien een deel van het inkomen van lokale gidsen, chauffeurs en hotel- en restaurantpersoneel. De reisleiding zal je betreffende de hoogte van fooien adviseren. Uiteraard varieert dit per bestemming. Het geven van een fooi, ook aan je eigen reisleiding, evenals de hoogte ervan, wordt uiteraard door jezelf bepaald en is volledig vrijwillig.

FORCE MAJEUR / OVERMACHT
Intrepid en haar partners zullen alles in het werk stellen om overmachtsituaties te vermijden, maar aanvaarden geen aansprakelijkheid voor eventuele gevolgen van politieke onrust, terrorisme, sluiting van landsgrenzen, weigering van visa, stakingen, weersomstandigheden, vertragingen van vliegtuigen, ferry’s en dergelijke.

FOTOGRAFEREN EN FILMEN
Foto- en filmmateriaal zijn tijdens de rondreizen soms moeilijk te krijgen. Het is aan te bevelen voldoende voorraad mee te nemen vanuit Nederland. In tempels en bij religieuze beelden is soms discretie geboden. Het is vaak verboden je als toerist bij of naast een beeld te laten fotograferen. Soms dien je ook ter plaatse te betalen voor het recht om te mogen filmen of fotograferen. In musea kan fotograferen of filmen ook verboden zijn.

FYSIEKE ZWAARTE RONDREIZEN

Voor de meeste reizen geldt dat je geen topconditie hoeft te hebben, maar ‘slechts’ een normale vitaliteit. Een reislustige, flexibele en verantwoorde instelling is het voornaamste. Voor meer informatie over de zwaarte van de reis kun je bij Intrepid terecht.

GEZONDHEIDSVOORSCHRIFTEN
Voor de in dit programma aangeboden bestemmingen gelden mogelijk adviezen en voorschriften op het gebied van gezondheid. Voor de meest actuele informatie verwijzen wij je naar je boekingskantoor, huisarts, GG&GD of het Landelijk Coördinatiecentrum Reisadvisering (www.lcr.nl).

HERBEVESTIGEN VLUCHTEN
Herbevestigen van vluchten is tegenwoordig niet meer nodig. Wel is het verstandig ter plaatse, enige dagen voor je terugreis, contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Het kan soms voorkomen dat vluchttijden gewijzigd worden.

IN-DE-PLAATSSTELLING
Indien een reiziger de reis moet annuleren, bestaat soms de mogelijkheid van een ‘in de plaatsstelling’. Zie de ANVR-reisvoorwaarden.

INDICATIEPRIJS VLIEGREIS
Je kunt je Intrepid rondreis boeken met of zonder (aansluitende) intercontinentale vluchten. Wij laten de keuze aan jou. Kies je ervoor om zelf je vliegreis te verzorgen dan moet je er wel voor zorgen dat je tijdig voor het begin van je rondreis op de bestemming bent gearriveerd.

De prijzen van de vliegreizen wisselen sterk en zijn afhankelijk van het moment van boeken en de beschikbaarheid. Luchtvaartmaatschappijen hebben de laatste jaren een steeds actiever prijsbeleid ontwikkeld.
In de meeste gevallen is er voor aanvang van de reis op de bestemming nog een belangrijke bespreking met de reisleiding en het reisgezelschap (welkomstinformatie), waardoor het bijboeken van zgn. ‘pre & post nights’ (verlengingsnachten) wenselijk is! Ook deze willen wij graag voor je reserveren. De kosten worden opgeteld bij de kosten van de vliegreis en de rondreis. Het bijboeken van aankomst- en/of vertrektransfers behoort vaak ook tot de mogelijkheden. Bij boeking geven we je de daadwerkelijke prijs van de pakketreis.

INTERIEUR / EXTERIEUR FOTO’S
De foto’s in de kleurenbrochure geven een beeld van wat er in doorsnee verwacht kan worden tijdens je vakantie. Het kan daarom best eens voorkomen dat de werkelijke situatie niet helemaal overeenkomt met de publicatie in de brochure. Wij vragen hiervoor je begrip. Voor tussentijdse wijzigingen in de situatie en voorlichtingsmateriaal dat door derden is uitgegeven, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid.

JUISTE NAMEN
In verband met een correcte spelling van je naam op het eventuele vliegticket en/of het aanvragen van ‘permits’, dien je ons bij boeking je exacte naam op te geven (zoals vermeld in je paspoort).

KLACHTEN / ONVOLKOMENDHEDEN
Indien je op de bestemming en/of tijdens de reis een fout of een onvolkomenheid constateert, dan wordt van je verwacht dat je daarvan meteen melding maakt bij de verantwoordelijke verstrekker van de dienst (bijvoorbeeld de hotelier), bij de reisleiding of onze plaatselijke vertegenwoordiger. Dat kan vaak ongemak en klachten voorkomen.

Opbouwende kritiek stellen wij zeker op prijs, maar subjectieve reiservaringen zijn voor ons niet of nauwelijks te beoordelen. Is er onderweg iets niet in orde benader dan je reisleiding, gids of onze lokale agent; achteraf kunnen wij immers niets meer voor je oplossen. Voor echte klachten en opmerkingen die objectief gezien jouw reis minder hebben gemaakt dan je redelijkerwijs mocht verwachten en wij toegezegd hadden, kun je ter plaatse een verklaring door je reisleiding laten opmaken en dit met je klacht naar ons toezenden. Reis je zonder begeleiding van een reisleider dan draagt onze lokale agent zorg voor de feitelijke uitvoering van het arrangement. Bij problemen dien je direct contact op te nemen met deze agent. In de reisbescheiden zijn deze gegevens vermeld. Indien je met de agent niet tot een oplossing komt dan dien je contact op te nemen met ons kantoor in Amsterdam of buiten kantooruren met onze noodtelefoondienst.

´S LANDS WIJS, ´S LANDS EER
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen en gewoonten, een andere cultuur, ander eten. Met andere woorden: het is anders dan thuis! Dat is een van de aantrekkelijke kanten van de vakantie, maar ook een aspect om met je eigen vakantieverwachtingen rekening te houden. Ook moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid van bouwactiviteiten op de bestemming, van een beperkte openstelling van winkels en uitgaansmogelijkheden en een beperkter aanbod van faciliteiten en verbindingen in voor- en naseizoen.

LOKALE BETALING (LOCAL PAYMENT)/TRIP KITTY
Voor een aantal rondreizen uit het aanbod van Intrepid geldt dat er naast de reissom een lokale betaling (local payment) van toepassing is. Dit bedrag wordt gezien als laatste deel van de reissom dat ter plaatse op de bestemming, tijdens de welkomstinformatie aan de tourleader betaald dient te worden aan de reisleiding. Dit bedrag wordt gebruikt om bijvoorbeeld operationele kosten zoals brandstof, binnenlandse vluchten, enkele overnachtingen, excursies en/of entree- en park gelden mee te voldoen. Een deel van de verplichte lokale betaling kan ook worden gebruikt als financiële bijdrage aan een eventuele maaltijdenpot (ook wel ‘food kitty’ genoemd). Dit is meestal gebruikelijk bij avontuurlijke kampeerrondreizen.

Zorg dat je het bedrag van de lokale betaling op dag 1 van de rondreis contant bij je hebt. Local Payment dient betaald te worden in de munteenheid, die bij de rondreis vermeld staat.

LOOPTIJD / GELDIGHEID AANBOD
Het aanbod met bijbehorende prijzen vermeld in deze kleurenbrochure is altijd onder voorbehoud van wijzigingen en/of (druk)fouten. Deze brochure is geldig voor reizen met vertrek van 1 januari 2016 t/m 31 december 2016. Aanbod en prijzen voor reizen met vertrek vanaf 1 januari 2017 zijn onder voorbehoud en worden definitief bij het uitkomen van een nieuwe brochure en/of bij boeking. Je kunt wel een boeking maken op vertrekdata na 1 januari 2017. Bij een eventuele prijsstijging of wijziging van de reis kun je kosteloos annuleren.

MAALTIJDENPOT
Welke maaltijden inclusief zijn staat bij de betreffende rondreis aangegeven. Bij sommige reizen is een verplichte donatie aan de maaltijdenpot van toepassing waarmee kosten voor (een aantal) maaltijden worden gedekt. Deze donatie kan onderdeel zijn van de lokale betaling (‘local payment’) en heet dan ‘food kitty’. Indien van toepassing wordt het bedrag ter plaatse betaald, maar het kan ook voorkomen dat Intrepid deze al op de factuur in rekening brengt.

MEDICIJNEN
Gebruik je medicijnen, neem deze dan voldoende mee, bijvoorbeeld in de handbagage. Het is verstandig om een verklaring van de arts mee te nemen waarop de ziekte en medicijnen in het Latijn en/of Engels staan vermeld. Merknamen van medicijnen verschillen namelijk van land tot land. De klimaatverandering kan ook je maag en darmen wat in de war brengen. Neem dan ook een goed middel tegen maag/darmstoornissen mee op reis. In veel openbare toiletten is geen toiletpapier. Neem om deze reden als voorzorg een klein voorraadje in de handbagage mee. Breng de tourleader op de hoogte van medicijngebruik of andere medische informatie.

MINIMUM DEELNAME / GEGARANDEERD VERTREK
Hoewel de meeste van onze rondreizen gewoon doorgaan, zijn wij soms genoodzaakt een vertrekdatum te annuleren doordat het vereiste minimum aantal deelnemers niet is behaald. Je wordt in het geval van onvoldoende belangstelling uiterlijk 28 dagen voor vertrek geïnformeerd en we proberen je een passend alternatief aan te bieden. Wil je er dus zeker van zijn dat er nog plaats is, mede vanwege de vaak gelimiteerde groepsgrootte, dan raden wij je aan om tijdig te boeken.

NEDERLANDS RECHT

Op al onze verbintenissen is, met uitsluiting van ieder ander rechtsstelsel, het Nederlandse recht van toepassing. De beslissing van alle geschillen is, met uitsluiting van iedere andere rechter, opgedragen aan de bevoegde rechter in Nederland.

OPTIONELE EXCURSIES / ACTIVITEITEN
De optionele excursies en activiteiten maken geen deel uit van de reisovereenkomst en zijn niet bij de prijs van de rondreis inbegrepen. Ook in het geval dat de betreffende activiteit of excursie geregeld wordt door tussenkomst van de reisleiding, dan aanvaardt de reisorganisatie hiervoor geen aansprakelijkheid.

PAKKETREIZEN / TOUR ONLY
In onze brochure bieden wij ‘land only’ arrangementen aan. Uiteraard kunnen wij ook de vluchten naar de bestemming v.v. regelen. Je vliegt naar een luchthaven, gelegen in de nabijheid van het startpunt van de rondreis). Intrepid maakt uitsluitend gebruik van gerenommeerde binnen- en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, die aan strenge veiligheids- en kwaliteitseisen voldoen. Alle vluchten met vertrek uit Nederland zijn rookvrij.

PERSOONLIJKE GEGEVENS

Artikel 3, lid 2 van de ANVR-reisvoorwaarden vereist de verstrekking van persoonlijke gegevens die voor uitvoering van de reis van belang kunnen zijn. Deze bepaling betreft niet alleen een geestelijke of lichamelijke handicap, maar ook andere hoedanigheden die voor de uitvoering van de reis voor de reiziger zelf of voor de groep van belang zijn.

PREFERENTIES EN ESSENTIES
Aan speciale wensen (preferenties) die bij boeking kenbaar worden gemaakt, zal zoveel mogelijk worden voldaan. Dit is echter altijd afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener, zoals de hotelier of luchtvaartmaatschappij. Ook een medische verklaring biedt geen garantie dat de preferentie wordt gerealiseerd. Het honoreren van preferenties kan nooit gegarandeerd worden en het kan voorkomen dat je ter plaatse een eventuele toeslag dient te betalen. Essenties worden door ons niet in behandeling genomen.

PRIVACY
Wij maken je er op attent dat, in verband met veiligheidsmaatregelen die voor diverse landen van toepassing zijn, de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, verplicht is om Passenger Name Records (PNR-data), zoals o.a. achternaam, voorletters, vluchtgegevens, boekingsdatum en Special Service Request (SSR’s) zoals maaltijden, speciale bagage e.d. door te sturen naar de betreffende autoriteiten.

REISADVIEZEN
Het kan voorkomen dat er voor een bepaalde bestemming een reisadvies van toepassing is. Je boekingskantoor is daarvan op de hoogte en zal je in een dergelijk geval daarover bij boeking informeren. Indien er na boeking een aanpassing van het reisadvies of een nieuw reisadvies komt dan zullen wij je boekingskantoor daarover informeren. Intrepid kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van eventuele aanpassingen in de reisadviezen. Mochten er zich tijdens je reis onverhoopt nieuwe reisadviezen voor je bestemming voordoen, dan zullen wij zoveel mogelijk conform het reisadvies handelen.

REISBESCHEIDEN
De reisbescheiden ontvang je ca. tien dagen voor vertrek per mail van Intrepid (of van je boekingskantoor)

REISDOCUMENTEN / VISA
Intrepid zal voorafgaand aan de boeking de benodigde informatie verstrekken over de vereiste reisdocumenten. Je moet er echter zelf voor zorgen bij vertrek en tijdens de reis in het bezit te zijn van alle benodigde documenten (zie artikel 9 van de ANVR-reisvoorwaarden). Daartoe zul je tijdig moeten nagaan of de eerder verkregen informatie nog correct is. Deelnemers die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten dienen bij hun ambassade of consulaat na te gaan welke reisdocumenten voor hen van toepassing zijn. Het kan zo zijn dat per reis één of meerdere visa nodig zijn.

REISGEZELSCHAP / GROEPSGROOTTE
Het reisgezelschap is altijd internationaal, waardoor je met meerdere nationaliteiten van over de gehele wereld reist en de voertaal Engels is. De groepsgroottes zijn relatief klein. Een groot percentage van onze reizigers reist alleen, maar in het reisgezelschap maak je snel vrienden. Naast de gezelligheidsfactor biedt een groepsreis meer zekerheid dan een individuele reis.

REISLEIDING
Alle rondreizen van Intrepid worden begeleid door Engelssprekende reisleiding. De reisleiding draagt zorg voor de technische uitvoering van de reis en is je aanspreekpunt ter plaatse.

REISSOM

Wij behouden ons het recht voor om de reissom te wijzigen indien wijzigingen in de vervoerskosten en verschuldigde heffingen (en toepasselijke wisselkoersen) daartoe aanleiding geven. Verhogingen van deze kosten zullen daarbij netto, dus zonder opslag, worden doorberekend. Dit gebeurt alleen indien deze kosten bij het vaststellen van de reissom nog niet bekend waren (zie ook artikel 7 van de ANVR Reisvoorwaarden). De reissom kan bijvoorbeeld worden verhoogd door stijging van de brandstofkosten. Je wordt hierover bij boeking geïnformeerd. Nabelasten is ook mogelijk indien je al geboekt hebt.

RESERVEREN EN OPTIES
Indien je buiten zes weken voor vertrek een reis boekt, blijft je reservering vijf werkdagen in optie. Na vijf werkdagen is de reservering automatisch definitief. Indien je binnen zes weken voor vertrek een reis boekt, hoor je of het mogelijk is om een optie op de reis te nemen..

RESTITUTIE
Wanneer je tijdens de reis niet deelneemt aan geprogrammeerde excursies en/of maaltijden of gedeelten van het reisschema, dan is het niet mogelijk hiervoor restitutie te ontvangen.

ROKEN
Tijdens de busreizen wordt niet gerookt. Onderweg worden tussenstops gemaakt zodat rokers dan toch aan hun trekken komen. Tijdens de vluchten mag er niet worden gerookt.

SOUVENIRS
Op alle verre bestemmingen kun je soms buitengewoon fraaie souvenirs kopen, zoals houtsnijwerk, beeldhouwwerk, edelstenen, kleden etc. Slechts in enkele winkels in grote steden kent men het systeem van vaste prijzen. Meestal moet je afdingen. Bedenk echter dat de laatste euro verschil voor de verkoper een vermogen is en voor jou wellicht een kleinigheid. Soms zijn souvenirs gemaakt van diersoorten (bijv. krokodillen) waarop in Nederland een invoerverbod bestaat! Kostbare artikelen welke niet als souvenir aangemerkt kunnen worden (houtsnijwerk, beeldhouwwerk etc.) mogen niet vrij worden ingevoerd. Ook niet als deze nagezonden worden. Je dient rekening te houden met invoerrechten en BTW-heffingen. Intrepid is niet aansprakelijk voor gekochte goederen. Informatienummer douane Schiphol: 020-3164710

STANDAARD NIET INBEGREPEN REISONDERDELEN IN REISSOM LANDARRANGEMENT (TOUR ONLY)
De hierna genoemde reisonderdelen en gerelateerde kosten zijn standaard niet inclusief bij de gepubliceerde basis reissom (indien van toepassing en tenzij anders aangegeven): vliegreis (incl. tarief boekingsklasse, luchthavenbelastingen, veiligheidsheffing, brandstofheffing (bekend bij boeking), overige toeslagen en heffingen, bijdrage Calamiteitenfonds, reserveringskosten, extra transfer(s) (na aankomst/bij vertrek), verlengingsnacht(en), overige maaltijden niet vermeld bij ‘Inclusief’, optionele excursies en overige entree- en/of parkgelden, havengelden en –belastingen, visumkosten, vaccinatiekosten, reis- en/of annuleringsverzekering(en), lokale vertrekbelasting(en), fooien, persoonlijke uitgaven en alle andere bijkomende kosten die niet vermeld staan bij ‘Belangrijke info’ en (ter plaatse) betaald dienen te worden.

STARTPUNT LANDARRANGEMENT (TOUR ONLY)
Voorafgaand aan de meeste reizen is er op de bestemming een (introductie)bijeenkomst die meestal in de eerste accommodatie van de reis plaatsvindt. Bij de factuur ontvang je hier meer informatie over.

TRANSPORT TER PLAATSE
Dit varieert enorm! Tijdens elke reis wordt er gebruik gemaakt van verschillende transportmiddelen, zoals per trein door de hoogvlaktes in Peru, in een traditionele ‘felucca’ over de Nijl in Egypte, per ‘maxi-van’ bepakt met kampeeruitrusting en tenten door Noord-Amerika of in een speciale safaritruck door Afrika. Verder wordt er gebruik gemaakt van minibusjes, touringcars, kano’s, treinen, vliegtuigen, fietsen, ferryboten, openbaar vervoer, expeditievoertuigen en zelfs ouderwetse riksja’s om maar een paar voorbeelden te noemen. Uiteraard wordt er ook veel gelopen. Al het transport tijdens je reis is een bewuste keuze en draagt bij aan de ervaring van het land en de cultuur. Die reis met een lokale bus of trein is een goede gelegenheid voor een gesprek met de lokale bevolking. En die lekke band is geen pech onderweg, maar een ervaring rijker. Per reis wordt gespecificeerd van welke typen transportmiddelen gebruik wordt gemaakt.

VACCINATIES

Wij adviseren je tijdig, ruim voordat je op reis gaat, de laatste gegevens betreffende benodigde vaccinaties bij je huisarts of plaatselijke GG&GD op te vragen. Wacht met het halen van vaccinaties tot de reis door ons is gegarandeerd. Als je het niet zeker weet, neem dan contact op met Intrepid. Je hoort uiterlijk 28 dagen voor vertrek of de rondreis het minimum aantal deelnemers heeft bereikt.

VERLENGINGSNACHTEN EN TRANSFERS (EXTRA DIENSTEN)
Om voor de reis even te acclimatiseren of na de reis nog te genieten van de bestemming is het mogelijk om je verblijf te verlengen met één of meerdere nachten (pre/post). Een transfer van de luchthaven naar het startpunt van de rondreis v.v. is niet inbegrepen in de reissom, tenzij anders aangegeven.

VERTRAGINGEN
Door technische redenen, stakingen, drukte in het luchtruim of weersomstandigheden kunnen vertragingen ontstaan. Elke aansprakelijkheid hiervoor wordt door de reisorganisator uitgesloten.

VERZEKERINGEN
Het afsluiten van een reisverzekering kan in geval van problemen of ziekte een hoop onnodige kosten en ellende besparen. Om deze reden stelt Intrepid het afsluiten van een reisverzekering verplicht. Het afsluiten van een goede annuleringsverzekering raden wij je stellig aan. In ieder geval aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van omstandigheden die ons niet kunnen worden toegerekend en waarvoor passende verzekeringen dekking bieden. Intrepid kan je informatie verstrekken over het afsluiten van een (doorlopende) reis- en/of annuleringsverzekering. Houd er wel rekening mee dat je een reisverzekering afsluit die voor de gehele reisduur geldt (uit- en thuisreis inclusief) en met dekking van het deel van de wereld waar je naartoe gaat.

VLIEGTROMBOSE
Ondanks dat in deze brochure enkel ‘land only’ pakketten zijn opgenomen is er veelal een lange vliegreis gemoeid met de bestemming van jouw keuze. Om er voor te zorgen dat je fit aankomt op de bestemming willen we je enkele tips geven.
– Gedurende de vlucht verlies je veel vocht, drink veel en vaak om uitdroging tegen te gaan, bij voorkeur geen koffie of alcohol.
– Zorg voor een regelmatige beweging, vermijd dat je met je benen over elkaar gaat zitten, dit belemmert een goede bloedcirculatie.
– Je kunt ook in je stoel voor de nodige beweging zorgen zonder je stoel te verlaten: begin vanaf je enkels al je beengewrichten in kleine cirkelvormige bewegingen ‘los te draaien’, trek je voet op, terwijl je de hiel op de grond houdt. Beweeg je armen, beginnend met je vingers op gelijke manier als je deed met je benen. Rol op een ontspannen manier je schouders.
– Indien dit mogelijk is, ga regelmatig staan.

WATER
In de tropen en op vele verre bestemmingen is leidingwater niet drinkbaar. Je dient dan ook gewassen fruit of rauwe groenten te vermijden, evenals ijsblokjes. Door elektriciteitsstoringen kan soms de warmwatervoorziening in de hotels in het gedrang komen. Het reizen en het leven in de tropen vergt een zekere zelfdiscipline. Wij raden je dringend aan om alle aanwijzingen van je reisbegeleiders nauwkeurig op te volgen want ziek worden in de tropen is geen pretje. Wij adviseren je bij aankomst op je kamer elke kraan enige minuten zo heet mogelijk te laten lopen. Doe dit eveneens op de koude stand. Dit geldt eveneens voor de douche en het bad. In stilstaand water van ca. 25-50 graden Celsius kan zich namelijk de legionellabacterie ontwikkelen, die je op deze manier, indien aanwezig, doeltreffend kunt bestrijden.

WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN
De volgorde bij de uitvoering van het programma kan door bijzondere omstandigheden afwijken van wat gepubliceerd is. Afhankelijk van de reis die je maakt, zul je misschien een binnenlandse vlucht of boottocht maken. Door slechte weersomstandigheden of gewijzigde dienstregelingen kunnen onvoorziene vertragingen in het programma ontstaan. Boek je een reis dan wijzen wij je erop dat bij het ter perse gaan van deze brochure nog niet alle binnenlandse vluchtschema’s en tijden bekend waren. Mede gelet op vertragingen die kunnen ontstaan, kan het voorkomen dat het gepubliceerde dag tot dag programma wordt gewijzigd. Wel zullen de excursies zoveel mogelijk maar misschien in een andere volgorde worden uitgevoerd. Tijdens feestdagen of religieuze diensten kunnen bepaalde bezienswaardigheden gesloten zijn. Hiermee is bij de vaststelling van het reisschema zoveel mogelijk rekening gehouden. Ook kan het gebeuren dat te bezoeken plaatsen zoals archeologische vindplaatsen, musea, e.d. dicht zijn, gerenoveerd worden of op bepaalde dagen gesloten kunnen zijn. Intrepid en haar leveranciers (operators) proberen dit zoveel mogelijk te vermijden of jou daarover in de reisbescheiden te informeren.